FÆRGEN

FUURSUND

Færgen blev i 1931 bygget på Laursens Skibsværft i Struer, til ruten Branden-Fur. Den sejlede under navnet Fuursund.

Færgen kan rumme 3 biler og det var nok på det tidspunkt.

Men i løbet af 50’erne blev det for lidt for Furboerne, så den lille færge blev til overs.

Fuursund på bedding i Struer.
Fuursund i Struer Havn efter søsætningen i 1931

FUURSUND - VENØSUND

Den blev i 1956 solgt til Venø Færgefart, som var oprettet af en gruppe initiativrige folk på Venø.

I 1958 blev færgen indsat. I begyndelsen sejlede den til og fra Struer.

I løbet af kort tid blev overfarten flyttet til Venø Odde – Kleppen med 16 dobbeltture om dagen.

Her var Venøsund hovedfærgen. Indtil den i 1976 blev suppleret af den noget større Venøsund II.

Venøsund II blev købt i 1974, men indsættelsen i overfarten måtte vente på, at der blev bygget større færgelejer.

 
 

SKIBSDATA​

  • Længde: 12,87 m
  • Vægt: BTR: ca.19,80t – TDV: ca.36t.
  • Bredde: 5,08 m.
  • 2 Volvo-Pentamotorer med hver 111hk.
  • Dybgang: 1.82 m.
  • Kapacitet 2-3 biler

SKIBS TEGNING

Tekst på tegning af Venøsund:

  • Tegning fra 19.11.1982
  • Færge bygget til Fursund i 1931 på Struer Skibsbyggeri & Maskinfabrik v. Jens Laursen & Sønner.
  • Tegn. nr. 247
  • Byggenr. 376
  • Beregnet tonnage 19,99 brutto.
  • 40/45 HK Vølund motor.
  • Motor udskiftet i 1958 til 2 stk Volvo-Penta dieselmotorer.
  • Det viste styrehus i aluminium påsat efter brand i 1979.

                                                      

 

Checkliste af de motorer  og gearkasser, der var på færgen fra 1981 til 2005.